CTEK - Hur fungerar Cteks lastbalannsering för en BRF?

Ändrad den Sön, 15 Maj, 2022 vid 7:18 E.M.

Skillnaden på dynamisk och statisk lastbalansering är om man tar hänsyn till övriga laster i fastigheten eller inte. Tar vi vår statiska lastbalansering, Nanogrid local, så kan man lägga in ett maxvärde på vad ett kluster får nyttja och sedan kan man lägga in även ytterligare begränsning på ex hur en undercentral är avsäkrad för och vad laddaren får leverera till bilen. Har man en elcentral som bara är avsedd för elbilsladdning finns det ingen anledning att ha dynamisk lastbalansering eftersom det inte finns några andra laster att ta hänsyn till. Är det däremot en elcentral som förser andra nyttor som ex hissar och ventilation och att det är ett ganska litet effektutrymme som kan tillgodoses när övriga laster är igång så skulle jag vilja påstå att det är att föredra att ha dynamisk lastbalansering för att maximera laddningen utan att säkringen löser ut. Väljer man statisk lastbalansering är risken att man får sätta ett ganska lågt värde på max tillåten laddeffekt. Kan ta ett exempel från en brf i Kungsbacka som har totalt 64 laddpunkter (32 st dubbelladdare) fördelade på tre olika garage. Inmatningen är 250A, som delas på hiss, ventilation, garagebelysning, garageel och laddning. Laddarna är grupperade i tre kluster som matas från separata undercentraler som är avsäkrade med 80A och slutligen har även installatören valt att varje laddare ska max ge 16A, vilket innebär att om två bilar laddar samtidigt på samma laddare får de max 8A var. I detta läge har vi lagt in en total maxgräns på 250A, kompletterat med vår gridcontroller som tillgodoser den dynamiska tilldelningen av tillgänglig effekt. De begränsningar som är inlagda i lastbalanseringen i exemplet är max 250A för hela lösningen, max 80A per undercentral och max 16A per laddare.

Var artikeln till hjälp?

Toppen!

Tack för din feedback

Vi beklagar att det inte var till hjälp

Tack för din feedback

Berätta för oss hur vi kan förbättra den här artikeln!

Välj minst en av orsakerna
CAPTCHA-verifiering krävs.

Feddback skickat

Vi uppskattar din feedback och uppdaterar artikeln vid behov